Mag de overheid onteigende grond doorverkopen?

Mag de overheid bijvoorbeeld een boerderij van iemand onteigenen om er vervolgens huizen te bouwen die bedoeld zijn om te verkopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, weet (bijna) zeker van wel.

Het beste antwoord

Ja, dat mag!

Het is namelijk een van de belangrijkste doelen van onteigening. Daarnaast is het ook de meest voorkomende reden om te onteigenen (woningbouw).

Er dient wel een algemeen belang gediend te worden, dus het heeft geen zin (en dus ook geen sterke zaak voor de rechtbank) als er iets wordt onteigend om iets te gaan bouwen waar geen behoefte aan is. Die behoefte moet goed onderzocht en gedocumenteerd zijn.

Mocht je zelf in zo'n situatie zitten, probeer dan in het minnelijke traject (zolang de gemeente of makelaar bij je op visite wil komen) zo lang mogelijk dit te rekken, zodat je het meest ultieme aanbod krijgt om te verkopen. Bij de rechtbank valt dit meestal lager uit.

Ik weet dit uit eigen (beroeps)ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is volgens mij de voornaamste reden van onteigenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid mag onteigenen als dat in het algemeen belang is. Meestal is dat dus voor wegen of water- of spoorwegen, industrieterrein of voor huizenbouw.
Als de overheid (gemeente) vindt dat er meer woningen moeten worden gebouwd zal ze meestal tot onteigening zijn gedwongen.